fbpx

Polttoaineveron korottaminen iskee kipeästi kymenlaaksolaisiin

Julkaistu: 9.8.2020

Olin hämmästynyt kansanedustaja Ari Torniaisen (KS. 9.8.) vähättelevästä sävystä polttoaineveron korotuksen vaikutuksesta ihmisten elämään. Nykyinen keskustalainen veronkorotuksiin nojaava vasemmistopolitiikka tyytyy vähättelemään tekemiään korotuksia ja samalla yrittää oudolla tavalla syyllistää niistä oppositiossa olevaa Kokoomusta. Vastuunkantoa omista päätöksistä ei ole näkyvissä. Veronkorotukset koronakriisin aiheuttamassa tuskassa ovat huonointa mahdollista elvytystä.

Edustaja Torniainen tuntuu unohtavan, että me kymenlaaksolaiset emme autoile ilkeyttämme. Monelle meistä auto on arjen välttämättömyys. Autolla käydään töissä, harrastuksissa ja kaupoissa. Hallituksen tekemä veronkorotus iskee ennen kaikkea ahkeraan työssäkäyvää kymenlaaksolaiseen.

Tätä tukee myös esimerkkilaskelma Kymenlaakson sisäisellä työssäkäyntialueella työskentelevän lisäkustannuksista. Jos työntekijä käy päivittäin eli 200 kertaa vuodessa Kouvolan keskustasta Kotkan keskustassa töissä, tekee se yhteensä 23200 kilometriä. 6,6 sentin polttoaineveron korotus 10litraa/100km kuluttavalla autolla tarkoittaa vuodessa 153 euroa lisämaksua.

Jos tällä tavalla töihin kulkeva esimerkiksi tienaa 2000€ nettona kuukaudessa, veronkorotus tarkoittaa puolentoista päivän palkkaa vuoden aikana. Eli Suomen hallituksen tekemästä polttoaineveron korotuksesta lähtien esimerkin henkilö tekisi puolitoista työpäivää vuodessa enemmän töitä valtion pussiin.

Nyt hallitus unohtaa työnverotuksen samanaikaisen keventämisen, tehden polttoaineveron korotuksesta käytännössä työnteon kannustimia laskevan veron. Se on myös luonteeltaan regressiivinen eli osuu pienituloisiin suhteellisesti rankimmin. Maantieteellisesti se osuu pahiten juuri Kymenlaakson kaltaisiin elinvoimaisuuden haasteissa painiviin autoilusta riippuvaisiin maakuntiin.

Valitettavasti myös maakuntamme keihäänkärki eli logistiikka-ala kärsii Suomen hallituksen verolinjasta. Kuljetusalan yritykset taistelivat hienolla tavalla läpi pahimman koronavaiheen varmistaen, että kaupasta sai ruokaa, apteekeista sai lääkkeitä, sekä teollisuuden raaka-aine toimitukset pyörivät. Nyt nousevat logistiikkakustannukset jäävät osin yrittäjän hartioille sekä siirtyvät lopulta kauppojen hintoihin kuluttajien maksettavaksi. Tämä vuosikymmenen kovin polttoaineveron korotus todella tuntuu ihmisten arjessa.

Ville Kaunisto

Kansanedustaja (kok.)