fbpx

TIEDOTE: Kokoomuksen Kauniston mielestä sote-uudistus heikentää Kymenlaakson palveluita, jos laajaa ympärivuorokautista päivystystä ei tule.

Julkaistu: 27.5.2021

TIEDOTE

27.5.2021

JULKAISUVAPAA HETI

Kansanedustaja Ville Kaunisto on erittäin huolestunut sote-uudistuksen myötä kymenlaaksolaisten sote-palveluiden laadusta. ”Kysymys on ihmisten turvallisuudesta, jos laaja ympärivuorokautinen päivystys jää Kymenlaaksossa toteutumatta sote-uudistuksen myötä, sote-palvelumme heikkenevät. Tämän viestin haluan selkeästi tuoda esiin.”

Hallituksen sote-uudistus on leikkaamassa tuoreimpien laskelmien mukaan Kymenlaakson sote-palveluista 12 miljoonaa euroa.

”Tämä ei todellakaan näytä hyvältä Kymenlaakson osalta. Laaja ympärivuorokautisen päivystyksen asema mahdollistaisi nopeamman ja laadukkaamman hoidon. Samalla se tarttuisi vahvasti lääkäripulaan ja samalla vahvistaisi Kymenlaakson maakunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden .” toteaa Kaunisto.

Kymenlaakson keskussairaala täyttää jo nyt kymmenen kolmestatoista laajan päivystyksen kriteeristä. Laajan päivystyksen statuksen saamiseksi tarvitsisi vahvistaa kardiologian, neurologian ja radiologian osa-alueita.

”Tämä ratkaisu turvaisi erikoissairaanhoidon palveluiden järjestämisen ja tuottamisen myös maakunnan suurimmassa kaupungissa Kouvolassa.” sanoo Kaunisto.

Kansanedustaja Kaunisto on jättänyt toimenpidealoitteen laajan ympärivuorokautisen päivystyksen saamiseksi Kymenlaaksoon.

”Nyt on se hetki kun tässä asiassa pitää vaikuttaa. Jos hallitus ei nyt, toteuta tätä, ei se sitä toteuta enää koskaan.”